Sunday, April 8, 2012

Musa: RM703mil invested in commercial seaweed cultivation

KOTA KINABALU: Investments in commercial seaweed cultivation in Sabah has, todate, amounted to RM703 million, providing jobs to 13,000 people, says Chief Minister Datuk Seri Musa Aman.

He said this was made possible by the burgeoning seaweed industry in the northern and eastern coasts of Sabah.
“In these areas, waters are ideal for seaweed cultivation and this crop, traditionally consumed by coastal communities, has now been identified as an important component of the National Key Economic Area for Agriculture,” he said in his opening speech last night at the International Conference on Food Science and Nutrition.
Musa said biotechnology, which was poised to drive the next wave of knowledge-based industries, was a powerful tool in addressing food security and hunger.
“Biotechnology can be used to boost supply of safe, nutritious and affordable food,” he said.
In this respect, he hoped there would be more scientific discoveries and innovations, including in the biotechnology sector, to improve crop yield and enhance the food sector. — BERNAMA


Green  Sabah says:There is a high potential for the Seaweed industry, and its great that the Sabah government is supporting smallholders in this industry. Hopefully the biotechnology will work to improve the food security to prevent our people from going hungry.

4 comments:

Mohd Ishak said...

Industri Rumpai Laut sudah menjadi satu perbincangan kerap dalam kedai kopi, ia dilihat sebagai satu pelaburan yang berpotensi kerana kemahuan untuk rumpai laut ini semakin banyak bukan sahaja di Sabah, tetapi di luar negara juga. Baguslah kalau kerajaan Sabah sanggup memberi sokongan kepada rakyat tempatan untuk mengambil bahagian dalam sektor ini.

Mohd Ishak said...

Rumpai Laut bukan sahaja dijadikan makanan, tetapi ada banyak kegunaan lain seperti dijadikan baja untuk penanaman dan juga makanan untuk haiwan ternakan. Keperluan penggunan terhadap rumpai laut ini adalah tinggi sehingga melebihi bekalan semula jadi, jadi semakin banyak petani yang mula menanam rumpai laut secara kommersial.

Mohd Ishak said...

Semoga Rm703 million yang dilaburkan dalam sektor rumpai laut ini akan membantu Sabah menghasilkan rumpai laut dengan kuantiti yang besar supaya boleh dieksport kepada luar negara. Musa Aman berkata industri ini akan menghasilkan peluang pekerjaan untuk sebanyak 13,000 orang. Ini juga berita yang baik kepada penggangur dalam negeri.

nickko said...

memandangkan Sabah merupakan satu2nya negeri di Malaysia mengeluarkan rumpai laut, adalah lebih baik jika kerajaan negeri dapat mewujudkan satu institut kajian dan pembangunan (R&D) khusus untuk penyelidikan rumpai laut. institut seperti itu dapat membantu mengembangkan potensi industri rumpai laut sama ada dari aspek pengeluaran atau pemerosesan produk hiliran tersebut.

Post a Comment